DE N70 WANDELROUTE

29 oktober 2017

Een reisverhaal is het niet maar wel een nieuw wandelverhaal.

De N70

16 km.

Een route die voert langs de mooiste plekjes van het Rijk van Nijmegen. De N70 is ontstaan als eerbetoon aan het jaar van de natuurbescherming in 1970. Het is een pittige route met 8 heuvels en 8 dalen waaronder de Duivelsberg. Je loopt daarbij vaker over houten treden, er is 1 klim van 76 meter maar daarvoor word je beloond met veel natuurschoon en vergezichten. Je loopt hoofdzakelijk door bosgebied, oude loofbossen met 400 plantensoorten en veel paddenstoelen. Op de Ravensberg zijn door de oude Romeinen veel kastanjebomen aangeplant voor de voedselvoorziening. Er zijn zeldzame broedvogels en er zijn resten van een oud kasteel Motte Mergelpe.

Joke mijn pelgrimsvriendin kwam 1 dag voor de wandeling met het voorstel om deze route te gaan lopen, ze vertelde me hoe zwaar hij was en ik dacht nog...kan toch niet erger dan het Limburgse heuvellandschap zijn. Ik kan je al verklappen dat het verbazingwekkend is hoe heuvelachtig het gebied is, vergelijk het met de hoogteverschillen van het Vijlenerbos in Limburg en dat vaker achter elkaar.

Ik ben bij Joke blijven onvernachten en we starten na een lekker ontbijtje thuis in Beek Ubbergen bij het Fletcher hotel T Spijker. Heerlijk weertje, de zon schijnt. We gaan ervoor. De zonnestralen schijnen door de bomen wat een mooi lichtspel over de afgevallen bladeren weergeeft. We volgen de route die niet altijd even duidelijk is aangegeven. We kruisen meerdere routes zoals ´ The walk of Wisdom ´een stevige pelgrimsroute die Joke al deels heeft gelopen. Misschien een optie om deze zelf ook te gaan lopen in de toekomst.

We hebben vergezichten onder andere vanuit de Wolfsheuvel, we zien het kleinste Dorpje van Nederland dat heet Persingen en verder weg zou je de Ooijpolder en de Veluwezoom kunnen zien als het niet zo mistig zou zijn deze dag. Onderweg genieten we even uitgebreid van onze Picknick op een bankje. Er is wel een restaurant voor de liefhebber maar picknick is toch veel leuker.

Het is kindervakantie en veel kinderen komen met hun ouders of met de dagopvang voorbij. Wat is er mooier dan in het bos rondstruinen? Wat heel erg leuk is voor de kids is het kabouterpad. We hadden het al snel door...overal waar een paddenstoel rood met witte stippen staat, staat ook een kabouter verstopt, heel leuk idee, wij zoeken mee. Wij klimmen ook graag in bomen en maken wat leuke pics en zoeken in ons boekje de weg...vooral de weg die leidt naar de Kabouterboom. Waar o waar is die nou? Bij toeval ontdekte ik hem aan het einde van onze route. Hij staat er al van 1540 en zijn omtrek is 8,5 meter en is de dikste boom van Nederland. Alleen jammer dat de kinderen er op klimmen en hij is zelfs in 2005 door kinderen in brand gestoken maar hij herstelt langzaam. Wat kan ik zeggen...het was de mooiste boswandeling die ik ooit heb gemaakt waarbij de herfst met zijn kleuren en de zon een kadootje waren.

Misschien heb ik jullie geïnspireerd om ook eens deze route te gaan lopen.

1. Joke:
    29 oktober 2017
    Miranda wat is deze bijzonder mooie dag ontzettend leuk weergegeven in je verhaal. Het is weer terug denken en genieten bij het lezen van jou "onze" ervaring. Wat was het een mooie en onvergetelijke dag. Dank je voor je gezellige aanwezigheid.
    Joke😘
  2. Désirée ;):
    30 oktober 2017
    Mooi geschreven Miranda. Ziet er inderdaad prachtig uit daaro.
  3. Ronald:
    30 oktober 2017
    Mooi verhaal Miranda. Eigenlijk wil ik gelijk in mijn agenda gaan plannen om hem ook een keer te lopen. Klinkt echt als een prachtig gebied, en gek dat het dan eigenlijk zo onbekend is.
  4. Miranda Boel:
    30 oktober 2017
    Ronald het pad is in vakanties drukker omdat er toch vele wegen kruisen en vanwege t kabouterpad. Als je rust wilt zou ik hem daarbuiten of op een doordeweekse dag doen en neem een zonnige dag dan is het er prachtig:)
  5. Jan Giesberts:
    31 oktober 2017
    Prachtige foto's Miranda en mooi beschreven..
  6. Roslyn:
    5 november 2017
    Beautiful pictures Miranda. Would love to experience this walk.
  7. Miranda Boel:
    8 november 2017
    Dankje voor jullie leuke reacties. Ik heb mij nu ingeschreven om de nieuwe pelgrimsweg 'The walk of Wisdom' in Nederland te gaan lopen. Hij is 136 km. Ik start in december maar loop in etappes. Tot gauw.
    Hello all followers. Thanks for your nice reaction. I wanna let you know that I gonna do a new Pilgrimtrip for 136 km. Called The walk of Wisdom' the path is in Holland. I will start in December. But I will walk it not at once but step by step. Will let you know about it. See you soon